czwartek, 5 września 2013

Pełnoziarnisty chleb tostowy z ziołami



Ponieważ moje dziewczyny (żona i córka) uwielbiają tosty, a jak zobaczyłem skład chleba tostowego znanej marki to dostałem zawału, postanowiłem upiec własny. Z pełnoziarnistej mąki z dodatkiem ziół.







Składniki (na formę keksową 25 cm):

  • ok. 1/2 kg mąki pszennej pełnoziarnistej
  • ćwierć kostki drożdży(ok. 25 g)
  • ok. 1/4 l mleka (lub wody)
  • 2 łyżki oliwy - uwaga z tłuszczem, bo chleb im więcej zawiera tłuszczu, tym bardziej się kruszy
  • łyżeczka soli
  • pół łyżeczki cukru
  • duża łyżka ziół suszonych (wg uznania - ja użyłem bazylii, oregano, lubczyku i odrobiny majeranku)

Zrób zaczyn - w kubku z ok. 50 - 100 ml mleka (lekko ciepłe) rozmieszałem drożdże i cukier. 
Odstaw na 10 - 15 min. aż drożdże zaczną działać.








Do miski przesiej mąkę z solą, dodaj pracujące drożdże, oliwę i resztę mleka i wyrób (min. 10 minut) elastyczne, odchodzące od ręki ciasto.
Miskę posyp odrobiną mąki, ciasto uformuj w kulę, przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na ok. 45 60 minut.









Kiedy ciasto podwoi swoją objętość wyrób jeszcze raz - nie mniej niż 3 - 4 minuty.








W trakcie wyrabiania możesz dodać zioła.











Wyłóż wyrobione ciasto do formy keksowej nasmarowanej uprzednio tłuszczem, tak, aby nie przekraczało połowy objętości.
Odstaw na 10 - 15 minut do wyrośnięcia.





Wyrośnięte ciasto natnij nożem wzdłuż formy, posmaruj wodą lub rozmąconym jajkiem i wstaw do nagrzanego do 180 stopni piekarnika (dolna i górna grzałka). 
Nagrzewając piekarnik wstaw naczynie z wodą - chleb będzie miał rumianą skórkę.
Piecz ok. 30 - 35 minut.







Gotowy chleb wyjmij z formy i zostaw do ostygnięcia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz