poniedziałek, 30 września 2013

Tarhonya z wołowiną (Węgry)


Danie z akcji "Makaron rządzi zdrowo" - etap IV - Węgry.

Tarhonya - węgierski makaron w typie naszych zacierek. Twardy, suszony, z dużą ilością jajek. Powszechnie stosowany do bograczu czy zupy gulaszowej. Podawany również jako oddzielne danie. W tym wypadku z duszoną wołowiną.




Na tarhony'ę potrzeba:

  • pół kg mąki pszennej
  • pół łyżeczki soli
  • 4 duże jajka
  • 5 dag tłuszczu - w oryginale smalcu, ja dałem oliwę.
Duszona wołowina (na 4 osoby):
  • ok. 30 - 40 dag wołowiny
  • 2 cebule
  • 4 ząbki czosnku
  • łyżeczka słodkiej, mielonej papryki
  • dodałem "bulionetkę" do sosów - 2 kostki
  • łyżka smalcu lub oleju
  • pół pęczka natki



Na stolnicę (blat) wysyp mąkę, posyp solą, zrób zagłębienie i wbij w nie jajka. Dodaj tłuszcz i wyrób twarde, gładkie ciasto.
Odstaw na minimum godzinę, aby wyschło.









Ponieważ ciasto nie chciało schnąć, podzieliłem je na mniejsze kawałki, aby szybciej wyschło.






Wyschnięte ciasto zetrzyj za pomocą tarki o grubych oczkach na posypaną mąką stolnicę. Ja użyłem ręcznej maszynki do tarcia serów (posypując w trakcie przecierania mąką).
Odstaw do wyschnięcia - najlepiej na całą noc.






Ponieważ nie miałem tyle czasu, wysuszyłem torhanya w piekarniku (30 stopni, termoobieg, uchylone drzwiczki). Po dwóch godzinach był gotowy.
Wyszło go trochę więcej niż potrzebowałem, więc reszta w pojemniczku powędrowała do szafki - będzie jak znalazł do bograczu.



W czasie, kiedy makaron schnie, przygotuj wołowinkę. Pokrój umyte i osuszone mięso w cienkie plasterki, lekko rozbij (jak na bitki), posyp delikatnie pieprzem i obsmaż na dość dużym ogniu.
Zdejmij z ognia i dodaj łyżeczkę słodkiej papryki. Dokładnie wymieszaj.
Zmniejsz ogień, podlej niewielką ilością wody i duś pod przykryciem do miękkości - ok. 1 - 1,5 godziny.
Dodałem własnej produkcji "bulionetki", ale nie jest to konieczne.


W trakcie duszenia podlewaj (jeżeli trzeba) wodą.
Kiedy mięso będzie miękkie dodaj posiekaną drobno cebulę i czosnek. Podsmaż, aż cebula się zeszkli.
Wsyp tarhonya - ok. 1,5 szklanki na 4 osoby - dodaj dwa razy tyle wody. Lekko osól i gotuj na małym ogniu pod przykryciem ok. 7 - 10 minut, aż makaron będzie "al dente".
Podawaj posypane siekaną natką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz