niedziela, 15 września 2013

Rosół wołowy z mięsem




Rosół, podstawa świątecznego obiadu chyba większości Polaków. Ale, wbrew pozorom nie tak łatwo go ugotować.









Podstawy rosołu:

  • 2 marchewki
  • pietruszka
  • ćwiartka selera
  • duży por
  • dwie gałązki selera naciowego z listkami
  • natka pietruszki
  • świeży lubczyk - ze dwie gałązki
  • nieduża cebula z łupiną
  • 2 - 3 ząbki czosnku z łupiną
  • kawałek wołowiny - u mnie szponder
  • kilka ziaren ziela angielskiego (2 - 3)
  • listek laurowy
  • łyżeczka ziaren pieprzu
  • sól do smaku
Mięso umyj, włóż do garnka i zalej zimną wodą. Gotuj na małym ogniu ok. 20 minut, po czym dodaj obrane i pokrojone na mniejsze kawałki warzywa. Gotuj  na minimalnym ogniu jeszcze minimum godzinę, dodaj przyprawy i zioła. Jeżeli nie masz świeżego lubczyku - może być nieduża łyżeczka suszonego.
Pogotuj jeszcze do miękkości mięsa.
Jeżeli wygotuje się za dużo płynu - dolej szklankę zimnej wody.
Dopraw rosół do smaku. Ja dodaję na sam koniec gotowania po malutkiej szczypcie zmielonej gałki muszkatołowej, kurkumy i na sam koniec pół kieliszka koniaku (;-)). Wyjmij mięso i marchewkę. Mięso obierz, chude kawałki możesz dodać na talerze. Marchew pokrój w drobną kostkę i równię możesz dodać do talerzy.
Na talerze wyłóż ugotowany makaron (przykro mi, jestem leń i kupiłem gotowy), dołóż kawałki mięsa, ugotowaną marchewkę i sporo zielonej pietruszki.
Zupę nalewaj bardzo gorącą, prosto z garnka - bez odcedzania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz